Podział auto części do Paski, Łańcuchy, Rolki

Więcej Zamknij
Rozpocznij wyszukiwanie auto części wybierając samochód
Szukaj

Paski, Łańcuchy, Rolki części samochodowe - ważne informacje o metodę działania, montaż, diagnostykę i okres pracy

Napęd pasowy pozwala przekazywać siłę mechaniczną za pomocą pasu elastycznego przez siły tarcia albo zaczepianie. Ten sposób napędu pozwala przekazywać siłę częściom, które umieszczone są w niewielkiej odległości. Przekładnie pasowe są stosowane w napędach układów dystrybucji gazów, prądnicy, układu chłodzenia, sprężarki, pompy wspomagania i innych ważnych elementów samochodu.

Różnorodność układów pasowych
  • Zębaty. Pas jest wyposażony w zęby z zewnętrznej strony, które ruszą się w rowkach koła pasowego. Stosuje się jako napęd pasowy układu dystrybucji gazu. Kształt zębaty pozwala dokładnie synchronizować pracę wału korbowego i wałku rozrządu silnika.
  • Klinowy. Stosuje się w układach dodatkowych, na przykład, napędzie sprężarki, klimatyzacji albo pompy wody. Takie układy charakteryzują się prostotą konstrukcji, w przypadku ekstremalnym ich można wymienić na materiały dostępne. Nie mniej jednak, one szybko się zużywają i potrzebują kontroli naprężenia.
  • Wielorowkowy. Pasy są stosowane w układach dodatkowych, ale są uważane za bardziej nowoczesne. Posiadają większy czas eksploatacji i zapas wytrzymałości. Oprócz tego, za pomocą jednego takiego pasu, można przekazać wysiłek do wszystkich układów wspomagania. Nie mniej jednak, przy zerwaniu pasa wielorowkowego nie można kontynuować ruch samochodu.
Budowa napędu pasowego

Niezależnie od rodzaju i celu stosowania układ pasowy składa się z kilku części:

  • wiodące koło pasowe;
  • napędzane koło pasowe;
  • pas.

Paski wielorowkowe stosują się razem z napinaczem rolki. Cała konstrukcja jest przymocowana za pomocą wałków. Zależnie od średnicy koła pasowego zapewnia się pewne przełożenie przekładni. Koła pasowe są dobierane według niezbędnej prędkości i mocy obracania, skrajnie nie poleca się ustanawiać części o innych rozmiarach.

Porady dotyczące eksploatacji

Najczęściej psują się w napędzie pasowym mianowicie pasy. Właśnie dlatego należy śledzić za ich stanem i na czas wymieniać je. Producenci samochodów informują, że należy sprawdzać pasy klinowe po każdym 1000 km przebiegu. Przy tym należy ocenić zewnętrzny stan układu pasowego, oraz jego operatywność. Pasy wielorowkowe posiadają czas eksploatacji o 2-3 razy większy, ale wciąż potrzebują sprawdzania periodycznego.

Koła pasowe należy wymieniać po 3 000 km przebiegu. Ważne jest nie używać pasu po upływie terminu eksploatacji, ponieważ zerwanie pasu może spowodować uszkodzenia innych układów. Zwłaszcza zagrażające jest zerwanie pasu zębatego układu dystrybucji gazu. To może spowodować uderzenie tłoków i zaworów silnika, co sprawi bardzo kosztowną naprawę.

Uszkodzenia napędu pasowego
  • zużycie albo zerwanie pasu;
  • uszkodzenie kół pasowych;
  • uszkodzenie łożysk kół pasowych.
Objawy uszkodzenia napędu pasowego
  • ogólne zmniejszenie mocy samochodu;
  • obce dźwięki podczas pracy samochodu;
  • pogarszanie pracy oddzielnych układów przy zimnym silniku;
  • zwiększony poziom hałasu;
  • zużycie pasów.
Przyczyny uszkodzenia napędu pasowego
  • stosowanie materiałów i części niskiej jakości;
  • lekceważenie reguł eksploatacji układów;
  • osłabianie mocowań rolek pasu;
  • niepoprawne ustanawianie kół pasowych albo pasów;
  • trafienie oleju na powierzchnie pasu;
  • trafienie ciał obcych do układu;
  • niski poziom oleju w układzie.
Remont i wymiana pasów

Remont pasów i kół pasowych nie jest aktualny, ponieważ nowe części kosztują nie tak dużo. Można samodzielnie wymienić większość elementów napędu pasowego samochodu. Niemniej jednak, ta sprawa wymaga wiedzy o konstrukcji napędu, oraz doświadczenia przeprowadzania prac remontowych. Należy wziąć pod uwagę, że nawet przy niewielkich uszkodzeniach pas i koło pasowe muszą być wymienione.

Przekładnia pasowa to jeden z układów, który wymaga terminowej konserwacji. Bardzo prosto jest kupić napęd pasowy i nie bardziej skomplikowanie jest ustanowić go. Ważne jest wykonywać to na czas, żeby nie sprawić większych problemów. Cena pasa jest mniej znaczna, niż koszt naprawy silnika i innych układów.

Przewagi współpracy z nami

Na naszej stronie możesz znaleźć absolutnie wszystkie części zamienne do wszelkich modelów samochodu. Wygodna struktura katalogu pozwoli od razu wybrać to, czego potrzebujesz. Na stronie czekają na ciebie przyjemne ceny, gwarancja na wszystkie towary i kompetentna ekipa online wsparcia, która doradzi w każdej sprawie. Tylko parę kliknięć – i zamówienie zostanie dostarczone na dowolny wskazany adres. Kupuj części zamienne niedrogo, szybko i wygodnie – kupuj części zamienne razem z nami!

Top 10 bestsellerów z kategorii Paski, Łańcuchy, Rolki
Zalecane przez nas części zamienne z kategorii Paski, Łańcuchy, Rolki. To są najbardziej sprzedawane części zamienne. Kup nasze bestsellery albo odkryj dla siebie mnóstwo innych atrakcyjnych ofert.
  • CONTITECH Pompa wodna + zestaw paska rozrządu
    Numer artykułu: CT1028WP3
    Na stanie
    -22%
    632,23 PLN
    493,14 PLN
    w tym 23% VAT
    • Ilosć zębów: 120
    • Szerokożć [mm]: 30,0
    • Wysokożć opakowania [cm]: 24
    • Długożć opakowania [cm]: 28
    • Szerokożć opakowania [cm]: 17,5
    • Ciężar [kg]: 2,32
    • Warunki: nowy
  • GATES Pompa wodna + zestaw paska rozrządu
    Numer artykułu: KP25577XS
    Na stanie
    -22%
    424,43 PLN
    331,06 PLN
    w tym 23% VAT
    • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z pompą wodną
    • Warunki: nowy
  • DAYCO Pompa wodna + zestaw paska rozrządu
    Numer artykułu: KTBWP9140
    Na stanie
    -22%
    431,93 PLN
    336,91 PLN
    w tym 23% VAT
  • GATES Pompa wodna + zestaw paska rozrządu
    Numer artykułu: KP35623XS-1
    Na stanie
    -22%
    553,96 PLN
    432,09 PLN
    w tym 23% VAT
    • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z pompą wodną
    • Przestrzegaj danych technicznych:
    • Warunki: nowy
  • GATES Pompa wodna + zestaw paska rozrządu
    Numer artykułu: KP15606XS
    Na stanie
    -22%
    460,27 PLN
    359,01 PLN
    w tym 23% VAT
    • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z pompą wodną
    • Warunki: nowy
  • FEBI BILSTEIN Pompa wodna
    Numer artykułu: 01293
    Na stanie
    -22%
    139,83 PLN
    109,07 PLN
    w tym 23% VAT
    • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z uszczelnieniem
    • uwzględnić informację serwisową:
    • Ciężar [kg]: 1,036
    • Liczba skrzydeł: 7
    • Materiał: Odlew aluminiowy
    • Materiał wirnika pompy wody: tworzywo sztuczne
    • Materiał uszczelnienia: Guma
    • Warunki: nowy
  • SKF Pompa wodna + zestaw paska rozrządu
    Numer artykułu: VKMC 03259
    Na stanie
    -22%
    446,81 PLN
    348,51 PLN
    w tym 23% VAT
    • Ilosć zębów: 137
    • Szerokożć [mm]: 25
    • Nr artykułu zalecanego narzędzia specjalnego: VKN 1005
    • Pasek: z zębami o zaokrąglonym profilu
    • Warunki: nowy
  • SKF Zestaw łańcucha rozrządu
    Numer artykułu: VKML 82000
    Na stanie
    -22%
    371,73 PLN
    289,95 PLN
    w tym 23% VAT
    • Ilosć ogniw łańcucha: 120
    • Wykonanie łańcucha: Simplex, Łańcuch zamknięty
    • Warunki: nowy
  • VALEO Alternator - sprzęgło jednokierunkowe
    Numer artykułu: 588001
    Na stanie
    -22%
    119,25 PLN
    93,02 PLN
    w tym 23% VAT
    • Średnica [mm]: 55,8
    • Szerokożć [mm]: 41,15
    • Wymiar gwintu: M16
    • Ilożć żeber: 6
    • Głębokożć [mm]: 11,1
    • otwór o żr [mm]: 17
    • Kształt łba sruby / nakrętki: Torx
    • Kierunek obrotów: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
    • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: wymagane narzędzie specjalne do montażu
    • Ciężar [kg]: 0,57
    • Warunki: nowy
  • SKF Pompa wodna + zestaw paska rozrządu
    Numer artykułu: VKMC 06220
    Na stanie
    -22%
    579,09 PLN
    451,69 PLN
    w tym 23% VAT
    • Ilosć zębów: 132
    • Szerokożć [mm]: 28
    • Pasek: z zębami o zaokrąglonym profilu
    • Warunki: nowy