Podział auto części do Układ Chłodzenia

Więcej Zamknij
Rozpocznij wyszukiwanie auto części wybierając samochód
Szukaj

Układ Chłodzenia części samochodowe - ważne informacje o metodę działania, montaż, diagnostykę i okres pracy

Układ chłodzenia samochodu zapewnia niezbędną temperaturę części silnika. Oprócz tego on ochładza olej w układzie smarującym, powietrze w układzie turboładowania, gazy w układzie recyrkulacji spalin, płyn roboczy w automatycznej skrzynie biegów, nagrzewa powietrze w układzie ogrzewania i klimatyzacji wnętrza samochodu.

Rodzaje układów chłodzenia
  • Układ zamknięty (płynny). Za pomocą potoków płynu zmniejsza się temperatura nagrzanych elementów silnika.
  • Układ otwarty (powietrzny). Za pomocą potoków powietrza zmniejsza się temperatura nagrzanych elementów silnika.
  • Układ połączony. Chłodzenie części silnika wykonuje się za pomocą potoków powietrza i płynu.
Budowa układu chłodzenia

Układ typu zamkniętego jest bardziej rozpowszechniony w przemyśle samochodowym, przez bardziej jakościowe wykonanie chłodzenia równomiernego oraz bardziej niski poziom hałasu. Dlatego, właśnie jego strukturę rozpatrzymy:

  1. Zbiornik wyrównawczy. Wyrównywa zmiany objętości płynu pod wpływem temperatury.
  2. Chłodnica układu recyrkulacji spalin. Zmniejsza temperaturę spalin.
  3. Wymiennik ciepła. Zwiększa temperaturę powietrza.
  4. Czujnik temperatury płynu chłodzącego. Zapisuje ten parametr i przekazuje sygnał do elektronicznego bloku sterującego.
  5. Pompa płynu chłodzącego. Zapewnia cyrkulację płynu w układzie.
  6. Czujnik temperatury płynu chłodzącego w wyjściu chłodnicy.
  7. Termostat. Reguluje ilość przechodzącego przez chłodnicę płynu chłodzącego.
  8. Chłodnica oleju. Zmniejsza temperaturę oleju w układzie smarującym.
  9. Dodatkowa pompa płynu chłodzącego.
  10. Chłodnica układu chłodzącego. Zmniejsza temperaturę układu chłodzącego.
Eksploatacja

Regularne sprawdzanie układu chłodzenia pozbawi wielu problemów. Jeden raz w tygodniu należy sprawdzać poziom płynu chłodzącego w zbiorniku rozprężnym. Jeżeli dolewasz płyn chłodzący jeden raz w 6-8 miesięcy, to jest normalnie. Jeżeli przeprowadzasz tą procedurę częściej, na przykład, raz w dwa tygodnie albo w miesiąc, to należy sprawdzić układ na obecność przecieku płynu. Oprócz tego, należy systematycznie sprawdzać stan i poziom naciągnięcia pasu napędowego pompy płynu. Głównym zadaniem jest odwrócenie obrywu. Należy śledzić za wskaźnikami czujnika temperatury – temperatura robocza silnika latem wynosi 100 stopni Celsjusza, zimą – do 85-90. Przysłuchuj się do obcych dźwięków w pracy silnika i układu hamulcowego, zwracaj uwagę na obecność zacieków na asfalcie pod samochodem. Dbałość o środku transportowym pozwoli odwrócić usterki poważne, naprawa których będzie nie tania.

Uszkodzenia układu chłodzenia
  • Uszkodzenie chłodnicy:
    • uszkodzenie uszczelnienia;
    • zanieczyszczenie powierzchni;
    • trafienie śmieci do środka.
  • Uszkodzenie pompy odśrodkowej:
    • zużycie;
    • uszkodzenie uszczelnienia;
    • osłabienie napędu.
  • Uszkodzenie termostatu.
  • Uszkodzenie napędu wentylatora:
    • niski poziom naprężenia pasu napędowego mechanicznego;
    • niepoprawna praca przekaźnika termicznego albo silnika elektrycznego napędu elektrycznego;
    • niski poziom ciśnienia oleju napędu hydraulicznego.
  • Pęknięcia w korpusie bloku cylindrów albo płaszczy chłodzenia głowicy bloku.
  • Zużycie uszczelki i deformacja głowicy bloku cylindrów.
  • Niepoprawna praca króćców:
    • uszkodzenie uszczelnienia mocowania;
    • trafienie śmieci;
    • uszkodzenia mechaniczne.
  • Niepoprawna praca czujnika temperatury.
  • Błąd w pracy wskaźnika temperatury.
  • Niski poziom płynu chłodzącego.
Objawy uszkodzenia układu chłodzenia
  • przechłodzenie silnika;
  • przegrzew silnika;
  • przeciek wewnętrzny płynu chłodzącego;
  • przeciek zewnętrzny płynu chłodzącego.
Przyczyny uszkodzenia układu chłodzenia
  • Lekceważenie elementarnych reguł eksploatacji urządzenia:
    • niska jakość płynu chłodzącego;
    • lekceważenie terminów wykonania wymiany płynu.
  • Stosowanie części zamiennych niskiej jakości.
  • Graniczny termin eksploatacji części układu.
  • Niska jakość wykonywania naprawy i obsługi układu.
Naprawa układu chłodzenia

Najbardziej rozpowszechniony problem pracy tego układu to przeciek płynu. Ten problem można rozwiązać za pomocą zaciągania zacisków i części gwintowanych wężów i kołnierzy króćców, oraz przez wymianę zbiornika wyrównawczego albo pompy. Dlatego, żeby odwrócić przegrzew silnika należy wymienić pas napędowy pompy płynu. Optymalny wariant to zwrócenie do warsztatu specjalistycznego. Specjaliści fachowi szybko pomogą wykryć przyczynę uszkodzenia i usunąć usterki, przez naprawę albo wymianę określonych części. Wymiana układu chłodzenia to skomplikowany i dość drogi proces.

Kupuj u nas

Aby zakup tanich części zamiennych był przyjemny, należy przejść do naszej strony. Szybko ocenisz szeroki katalog części zaoferowanych, oraz bardzo kuszące ceny. Nie jest trudno kupić potrzebną część zamienną na naszej stronie – kierowanie i nawigacja strony są proste, zrozumiałe i wygodne. Złożywszy zamówienie, otrzymasz kupiony towar jak najszybciej. Oprócz tego, wszystkie towary posiadają gwarancję. Jeżeli powstały pytania, zawsze możesz zwrócić się do naszej obsługi klienta – otrzymasz wyczerpującą ilość informacji. Bardzo łatwo kupić części zamienne z nami!

Top 10 bestsellerów z kategorii Układ Chłodzenia
Zalecane przez nas części zamienne z kategorii Układ Chłodzenia. To są najbardziej sprzedawane części zamienne. Kup nasze bestsellery albo odkryj dla siebie mnóstwo innych atrakcyjnych ofert.
  • DAYCO Pompa wodna + zestaw paska rozrządu
    Numer artykułu: KTBWP9140
    Na stanie
    -22%
    431,93 PLN
    336,91 PLN
    w tym 23% VAT
  • GATES Pompa wodna + zestaw paska rozrządu
    Numer artykułu: KP55569XS-2
    Na stanie
    -22%
    577,24 PLN
    450,25 PLN
    w tym 23% VAT
    • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z pompą wodną
    • Warunki: nowy
  • GATES Pompa wodna + zestaw paska rozrządu
    Numer artykułu: KP15606XS
    Na stanie
    -22%
    460,27 PLN
    359,01 PLN
    w tym 23% VAT
    • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z pompą wodną
    • Warunki: nowy
  • FEBI BILSTEIN Pierścień uszczelniający, przewód sztywny płynu chłodzącego
    Numer artykułu: 29752
    Na stanie
    -22%
    1,42 PLN
    1,11 PLN
    w tym 23% VAT
    • Grubosć [mm]: 4,0
    • żrednica wewnętrzna [mm]: 32,0
    • Kolor: czarny
    • Materiał: NBR (Nitril-Butadien-kauczuk)
    • Ciężar [kg]: 0,001
    • Warunki: nowy
  • CONTITECH Pompa wodna + zestaw paska rozrządu
    Numer artykułu: CT1139WP6
    Na stanie
    -22%
    839,66 PLN
    654,93 PLN
    w tym 23% VAT
    • Ilosć zębów: 160
    • Szerokożć [mm]: 25,0
    • Wysokożć opakowania [cm]: 24
    • Długożć opakowania [cm]: 28
    • Szerokożć opakowania [cm]: 17,5
    • Ciężar [kg]: 2,863
    • Warunki: nowy
  • FEBI BILSTEIN Ochrona przed zamarzaniem
    Numer artykułu: 22268
    Na stanie
    -22%
    106,92 PLN
    83,40 PLN
    (16,68 PLN za 1 litr)
    w tym 23% VAT
    • Kolor: niebieski
    • Pojemnożć [litr]: 5
    • specyfikacja: MAN 324 NF, MB 325.0, VW TL 774-C, MB 325.2
    • Ciężar [kg]: 6,0
    • uwzględnić informację serwisową:
    • Warunki: nowy
  • MOTUL Ochrona przed zamarzaniem
    Numer artykułu: 102927
    Na stanie
    -22%
    30,51 PLN
    23,80 PLN
    (23,80 PLN za 1 litr)
    w tym 23% VAT
    • Pojemnożć [litr]: 1
    • Dopuszczenie przez producenta: ASTM D3306/D4656, BS 6580, AFNOR NFR 15-601, SAE J1034, JASO M325, JIS K2234, KSM 2142, MB 326.0, FIAT 9.55523, CHRYSLER MS-7170, BMW GS 9400, VAG TL-774C, FORD ESD-M97B49-A, VOLVO 128 6083/002, OPEL/GM QL 130
    • uwzględnić informację serwisową:
    • Warunki: nowy
  • FEBI BILSTEIN Uszczelnienie, kołnierz przewodu cieczy chłodzącej
    Numer artykułu: 12409
    Na stanie
    -22%
    2,09 PLN
    1,63 PLN
    w tym 23% VAT
    • Grubosć [mm]: 3,5
    • żrednica wewnętrzna [mm]: 19,5
    • Materiał: NBR (Nitril-Butadien-kauczuk)
    • Ciężar [kg]: 0,003
    • Warunki: nowy
  • SKF Pompa wodna + zestaw paska rozrządu
    Numer artykułu: VKMC 01148-2
    Na stanie
    -22%
    770,38 PLN
    600,90 PLN
    w tym 23% VAT
    • Ilosć zębów: 160
    • Szerokożć [mm]: 25
    • Nr artykułu zalecanego narzędzia specjalnego: VKN 1000
    • Warunki: nowy
  • FEBI BILSTEIN Termostat, środek chłodzący
    Numer artykułu: 17888
    Na stanie
    -22%
    40,60 PLN
    31,67 PLN
    w tym 23% VAT
    • Temperatura otwarcia [°c]: 87
    • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: bez uszczelnienia
    • Ciężar [kg]: 0,06
    • uwzględnić informację serwisową:
    • Warunki: nowy